Auteur: Hans Hollestelle
Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog vloog de Britse Royal Air Force (RAF) nog vooral met tweemotorige bommenwerpers zoals de Handley Page Hampden en de Vickers Wellington. De Hampden (HP52) werd vanaf mei 1938 geleverd aan de luchtmacht, dus het ontwerp van deze jachtbommenwerper stamt nog van vóór de Tweede Wereldoorlog.
Reeds aan het begin van de oorlog bleek al dat het toestel niet was opgewassen tegen Duitse jagers als de Messerschmitt Bf-109. Na onhoudbaar hoge verliezen werd besloten voortaan alleen nog ’s nachts te vliegen voor missies op Nazi Duitsland.
Documentaire over de Handley Page Hampden: A Bomber So Cramped It Was Called The “Flying Suitcase” | Handley Page Hampden.
Toen later de grotere viermotorige toestellen als de Shorts Stirling, de Handley Page Halifax en met name de Avro Lancaster kwamen, werd de Hampden al in 1942 uit dienst genomen. Het toestel werd nog wel ingezet voor verkenningen boven zee tot eind 1943.
In het Luchtoorlogmuseum in Fort Veldhuis bij Heemskerk, het thuis van de Aircraft Recovery Group (www.arg1940-1945.nl), wordt een replica gemaakt van het cockpit-deel van een Handley Page Hampden.
In de nacht van 2 op 3 juli 1942 vertrokken met enkele minuten tijdsverschil in totaal 13 Hampden toestellen van het 420 Squadron van de Royal Canadian Air Force (RCAF) van hun thuisbasis RCAF Waddington in Lincolnshire, Engeland naar het aangewezen doel: Bremen in Noord Duitsland. Alle toestellen droegen 2 stuks 500-pond bommen en 360 stuks 4-ponds brandbommen.

Vijf piloten keerden voortijdig om omdat er onderweg mechanisch iets bleek te mankeren aan hun toestel. Slechts zes toestellen konden na terugkeer melden dat ze het doel hadden aangevallen.
Twee toestellen keerden niet terug van deze missie naar Bremen. De Hampden (AE248) van piloot K.E. Brown kwam neer bij Koudum in Friesland en de Hampden (P5332) van piloot Charles G. Wilde stortte neer in het Zwarte Meer ter hoogte van het Ganzendiep, langs de ringdijk van de Noordoostpolder.
Alleen piloot Kingsley Brown overleefde de crash en zat de rest van de oorlog uit in krijgsgevangenkampen, alle andere bemanningsleden kwamen om.
Piloot Flight Lieutenant K. E. Brown (RCAF), POW.
Waarnemer Sergeant R. O. Williams (RAFVR), KIA, Koudum.
Radio Operator en boordschutter Flight Sergeant R. W. R. Whytock (RCAF), KIA, Koudum.
Radio Operator en boordschutter Flight Sergeant J. N. Waddington (RAFVR), KIA, Koudum.
(POW = Prisoner Of War; KIA = Killed In Action)

Bemanning Hampden B. Mk.I – P5332 – PT-T
Piloot Flight Sergeant Charles Garnett Wilde (RCAF) 22 jaar, KIA, Leusden.
Waarnemer Sergeant Alan Dennis Bond (RAFVR) 30 jaar, KIA, Vollenhove.
Radio Operator en boordschutter Flight Sergeant Thomas Edward Crothers (RCAF) 32 jaar, KIA, Leusden.
Radio Operator en boordschutter Flight Sergeant Jack Edward Gibbs (RCAF) 19 jaar, KIA, Vollenhove.
(KIA = Killed In Action)
De Hampden (P5332) die in het Zwarte Meer bij de Noordoostpolder neerkwam, werd door Feldwebel Heinz Grimm neergeschoten. Heinz Grimm (1920) van II./NJG 2 (2e Staffel van Nacht Jager Geschwader 2. van de Duitse Luftwaffe) van Fliegerhorst Leeuwarden vloog in een Junkers Ju-88C.
Op 9 oktober 1943 zou Heinz Grimm zelf om het leven komen toen hij boven Bremen vanaf de grond werd geraakt door zijn eigen luchtafweer. Zijn Messerschmitt Bf-110G-4 vloog in brand. Het lukte hem nog wel om met zijn parachute uit zijn vliegtuig te springen maar hij bezweek enkele dagen later op 13 oktober 1943 aan zijn verwondingen.

Bronnen
www.aquatax.ca
www.vlieland.waddengebiedindeoorlog.nl
www.teunispats.nl
www.arg1940-1945.nl
www.luchtoorlog.net
www.ukairfieldguide.net
www.regimentalrogue.tripod.com
www.626-squadron.co.uk
www.aircrewremembered.com
www.sglo.nl
www.hameldownboys.com
www.revell.de