Skip to main content

Hulp gevraagd


Terug naar ‘onderzoeken’


    Klaas Waslander

    Informatie gezocht over Klaas Waslander

    NOPinoorlogstijd.nl ontving een aantal foto's van dhr. F. Waslander.  Het gaat om foto's van zijn vader, Klaas.

    Klaas Waslander was werkzaam in de Noordoostpolder.
    Het bedrijf waar hij werkzaam was, was het wegenbouwbedrijf Oosting uit OranjeWoud.

    Eerder verscheen op internet een (gedeelte) van het dagboek wat Klaas Waslander bijhield. Lees dit hier.
    Herkomst: Historische vereniging IJsselham  (Toevoeging November 2019)

    Herkent u één of meerdere personen op de foto, neem dan contact op. Of geef een reactie, onder dit bericht.

    NOP 2 NOP 3

    Lees_meer...

    Leen Herweijer zoekt piloot

    Leen Herweijer zoekt piloot zeventig jaar na dato

    Leen Herweijer toont een schaalmodel van de Spitfire Supermarine. Zo'n vliegtuig maakte een noodlanding op de grond van zijn vader op het eiland Rozenburg. (Foto De Noordoostpolder)

    EMMELOORD,,Ik denk er vaak aan, maar ik had natuurlijk eerder moeten beginnen.’’ Dat zegt Leen Herwijer over zijn zoektocht naar een vliegenier die – als hij nog leeft – nu 93 is.

    Neergeschoten

    Op die boerderij, grenzend aan de Nieuwe Waterweg, groeide Leen Herweijer op. Het was 9 februari 1945, hij was zeven jaar en was met de broer van zijn vader in de schuur toen ze een vliegtuig aan hoorden komen.

    ,,‘Dat gaat niet goed, Leen’, zei mijn oom. Hij hoorde aan de motor dat het vliegtuig dreigde neer te storten. We zagen hem over de punt van het dak scheren. De vliegenier slaagde erin om een noodlanding te maken in het land van mijn vader achter de boerderij.’’

    Het vliegtuig was volgens Herweijer neergeschoten vanuit de Nieuwe Waterweg. ,,De Duitsers hadden daar als blokkade schepen laten zinken en zelf lagen ze er met boten in om vliegtuigen naar beneden te halen.’’

    De jonge Leen en zijn oom snelden de piloot te hulp. ,,Een propeller van het vliegtuig stak rechtop in de grond, maar verder was het onbeschadigd. De piloot had alleen zijn rug bezeerd. Mijn oom sprak Engels en de vliegenier vroeg meteen of hij in bezet gebied was geland.’’

    Leen hielp zijn oom om de piloot uit het vliegtuig te halen. ,,We hebben hem meegenomen naar de boerderij, maar nog dezelfde avond hebben de Duitsers hem opgehaald.’’

    Het vliegtuig werd met een rupstractor naar de boerderij gebracht. ,,Het was een Spitfire Supermarine van nog maar een paar maanden oud. Het snelste vliegtuig dat toen bestond. Binnen drie tot vier minuten klom het tot zes kilometer hoogte.’’

    Het verbaast Herweijer nog. ,,Niemand die het ooit heeft opgehaald. Ik had er een hut in gebouwd. De motor is door een garagebedrijf op Rozenburg verkocht en ik weet dat het kompas is ingebouwd in een zeilboot. Het vliegtuig is later weggegaan als schroot.’’

    Vliegenier Ryan

    Volgens Herweijer is het met de vliegenier niet slecht afgelopen. ,,De Duitsers hebben hem goed behandeld.’’ Herweijer heeft kunnen achterhalen dat het ging om W.O.J.P. Ryan, geboren 9 november 1921 in Dunedin in Nieuw-Zeeland.

    Hij kwam op 7 december 1941 in dienst van de Royal New Zeeland Air Force. Hij vloog onder meer met een Hurricane in Arakan Battle in Birma in november 1943. Later maakte hij deel uit van Squadron 602 in Glasgow (Engeland) en vloog met een Spitfire Supermarine.

    In juni 1944 was hij betrokken bij de Slag om Normandië (D-Day). Tot zijn noodlottige vlucht op 9 februari 1945 bestreed Ryan V1 en V2 raketten boven Nederland.

    Herweijer heeft deze informatie doorgegeven aan de redactie van het programma ‘Oorlogsgeheimen’ van Omroep Max. ,,Ik hoop dat ze er nog iets mee kunnen en dat Ryan nog leeft’’, aldus Herweijer.

    Auteur: Margé Hof

    Lees het hele artikel met de zoekvraag op: denoordoostpolder.nl

    Lees_meer...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *