Crash-landing B-24 Liberator, Lemsterhop


Terug naar ‘Luchtoorlog’


Auteur: Hans Hollestelle

Officieel is het niet de Noordoostpolder. Zonder de inpoldering was dit toestel in het water terechtgekomen. Reden genoeg om ook de geschiedenis van LeRoy Hansen en zijn bemanning te benoemen in de luchtoorlog geschiedenis van de Noordoostpolder.

B-24LiberatorConsolidated
De Amerikaanse Consolidated B-24 Liberator is de meest gebouwde bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog. Door zijn grote actieradius werd het toestel ook ingezet voor onderzeeboot patrouilles boven zee. Consolidated maakte aanvankelijk vooral vliegboten. Dat is nog terug te zien aan de vorm van de Liberator.

Eerste missie

Op 13 november 1943 werd de Amerikaanse B-24H Liberator bommenwerper (42-7650 NB-J) van piloot LeRoy Hansen al bij zijn eerste missie boven Duitsland gedwongen tot een noodlanding in de weilanden bij Lemmer. Het gebied stond bekend als de Lemsterhop. Het bestond uit buitendijkse weilanden in het IJsselmeer die mee ingepolderd raakten bij het droogvallen van de Noordoostpolder.

De Liberator van LeRoy Hansen werd al op weg naar het doel, de haveninstallaties rondom Bremen, geraakt door Duitse jachtvliegtuigen waardoor één van de vier motoren moest worden uitgezet. Ze vlogen door naar hun doel, leverden hun bommen af en wilden omkeren voor de terugtocht naar hun basis, vliegveld Shipdham in Norfolk, Engeland, toen het vliegtuig zwaar werd geraakt door luchtafweer vanaf de grond (Flak). Twee motoren vielen uit, dus kon er nog maar op één motor worden doorgevlogen.

Op één  motor kon het toestel geen hoogte houden waardoor het langzaam steeds lager ging vliegen. Boven Nederland werd duidelijk dat ze Engeland nooit zouden kunnen halen. Omdat ze inmiddels voor een parachutesprong te laag vlogen, werd besloten tot een gezamenlijke noodlanding.

Landingsrun13nov1943b
De landing van de B-24 Liberator bij Lemmer (bron: “De dag van de Liberator” door Jan. J. van der Veer).

Noodlanding

De noodlanding werd vooraf erg bemoeilijkt omdat maar één van de twee wielen van het landingsgestel kon worden uitgeklapt, maar vervolgens niet meer kon worden ingeklapt in voorbereiding voor een buiklanding. Met een sterk staaltje vliegen lukte het de piloot om met heel laag vliegen het uitgeklapte wiel van het toestel af te breken tegen de walkant van een kanaal, zodat ze direct daarna een geslaagde buiklanding konden maken op de weilanden van de Lemsterhop. Het toestel brak in meerdere stukken bij de landing en er kwamen drie koeien bij om.

Gevangenneming

Alle 10 bemanningsleden overleefden de crash-landing. Ze hadden wel de pech dat een paar honderd meter verderop een peloton Duitse soldaten waren gelegerd in de Fluchwache Kooisloot op de dijk bij Schoterbrug. Ze zaten daar om vliegtuigen te signaleren en hun overvliegende aantallen door te geven. Piloot LeRoy Hansen en zijn voltallige bemanning werden nagenoeg direct gevangen genomen en kort daarop naar een krijgsgevangenkamp in Duitsland doorgestuurd.

LeRoy Hansen als krijgsgevangene.
Piloot LeRoy Hansen als krijgsgevangene.
De Duitse soldaat Walter Braun van Fluchwache Kooisloot op de dijk bij Schoterbrug
De Duitse soldaat Walter Braun van Fluchwache Kooisloot op de dijk bij Schoterbrug

 

Piloot Leroy Hansen en zijn bemanning nog in de VS op Clovis Airforce Base in New Mexico in 1943 voordat ze via IJsland naar Europa vlogen om deel te nemen aan de oorlog. Achter vlnr: LeRoy M. Hansen (Piloot), John D. Hanson (Co-Piloot), Charles L. Rouser (Bommenrichter), en Wilbur J. Pecka (Navigator) Voorste rij vlnr: Joseph J. Suzdak, Dan S. Henderson, James W. Norton, Wilbert C. Schatte, Boyd B. Baker, and Charles G. Spearman (allen boordschutters) Bommenrichter op 13 Nov 1943 was 2nd Lt. William H. Topping, niet op deze foto.
Piloot LeRoy Hansen en zijn bemanning nog in de VS op Clovis Airforce Base in New Mexico in 1943 voordat ze via IJsland naar Europa vlogen om deel te nemen aan de oorlog. Achter vlnr.: LeRoy M. Hansen (Piloot), John D. Hanson (Co-Piloot), Charles L. Rouser (Bommenrichter), en Wilbur J. Pecka (Navigator). Voorste rij vlnr.: Joseph J. Suzdak, Dan S. Henderson, James W. Norton, Wilbert C. Schatte, Boyd B. Baker, and Charles G. Spearman (allen boordschutters). Bommenrichter op 13 Nov 1943, 2nd Lt. William H. Topping staat niet op deze foto.
B-24LiberatorCockpit2
Cockpit van een Amerikaanse B-24 Liberator bommenwerper.

 

Impressie van de massaproductie in de Consolidated fabriek van B-24 Liberator bommenwerpers in Fort Worth, Texas.
Impressie van de massaproductie in de Consolidated fabriek van B-24 Liberator bommenwerpers in Fort Worth, Texas.

Bronnen:

Boek: “De dag van de Liberator” van Jan J. van der Veer
www.teunispats.nl
www.simanaitissays.com
www.commons.wikimedia.org

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *