1941: piloot Arthur Jeffries


Terug naar ‘Luchtoorlog’


Auteur: Hans Hollestelle

Rond 22:00 uur op 12 oktober 1941 werd de tweemotorige Britse Wellington bommenwerper van piloot Arthur Jeffries boven Nederland uit de lucht geschoten door de Duitse Messerschmitt Bf-110-G4 van Oberfeldwebel Siegfried Ney van Nacht Jagd Geschwader 1 van vliegveld Bergen in Noord Holland.

Wellington
De tweemotorige Britse Vickers Wellington bommenwerper was aan het begin van de Tweede Wereldoorlog een belangrijk toestel voor de RAF. De driehoekige geodetische aluminium structuur van het toestel was slechts met doek bespannen. De vleugels waren wel van metaal.

De bemanning

De Wellington Mk.Ic (R1757 – DX-X) van de Royal Air Force (RAF), de Britse Luchtmacht, was om 19:00 uur opgestegen van haar thuisbasis RAF Feltwell en was onderweg op een bombardementsmissie naar Bremen (D).

De piloot Arthur William Jeffries was met zijn 29 jaar al wat ouder. Hij was ingedeeld bij het Royal Air Force Volunteer Regiment (RAFVR), dat bestond uit mensen die vrijwillig in dienst waren gegaan bij de RAF. Jeffries had vijf bemanningsleden. De Canadees P/O. H. L. Myers was Co-Piloot (RCAF), De Nieuw Zeelander Sgt. P.F.M. Cooke, waarnemer (RNZAF), De vrijwilliger Sgt. W.C. Wood, radiotelegrafist (RAFVR), de Canadees F/Sgt. W.H.S. Byers, de boordschutter (RCAF) en de Engelsman W/O. L. Rickard, staartschutter (RAF). De landen van het Britse Commonwealth (o.a. Groot Brittannië, Canada, Australië, Nieuw Zeeland, Zuid-Afrika) werkten nauw samen in de oorlog.

Rickard

Na het neerschieten kon staartschutter Len Rickard nog met zijn parachute het toestel verlaten. De anderen kwamen allemaal om bij de crash. De Wellington kwam neer op kavel R34 langs de Baarloseweg in de Noordoostpolder in de buurt van Blankenham. Staartschutter Len Rickard werd, kort nadat hij veilig met zijn parachute was geland, gearresteerd door de Duitsers en zat de rest van de oorlog uit in krijgsgevangenschap.

Het lichaam van de co-piloot Hilyard Meyers werd teruggevonden op de crashplaats en hij werd op 16 oktober 1941 in Kuinre begraven. De overige vier bemanningsleden zijn met het toestel weggezakt in de bodem. Ze werden pas na de oorlog geborgen en op 5 maart 1948 in Emmeloord begraven.

George Lowell Myers (father) visiting gravesite Kuinre
Familieleden van co-piloot Hilyard Meyers op bezoek bij het graf in Kuinre in 1974 (Herkomst: Teunispats.nl).

Veldgraf

Kort na de crash werd er op die plek door de Duitse militairen een monument als veldgraf gemaakt waarop de omgekomen bemanningsleden werden herdacht. Het monument is na de oorlog weggehaald toen de bemanningsleden in 1948 werden geborgen.

Replica monument

Door bewoners van het dorp Marknesse in de Noordoostpolder is een replica van het oorspronkelijke monument gemaakt. Op dit monument wordt niet alleen de gesneuvelde bemanning van deze Wellington herdacht, maar ook de bemanning van Lancaster (JA702) van de Nieuw Zeelandse RAF-piloot Jack Rule die op 30 januari 1944 iets ten noorden van Marknesse, langs de Oosterringweg neerstortte.

MonumentMarknesse
De oude locatie van het Vliegeniersmonument in Marknesse waar de omgekomen bemanning van Wellington (R1757) en Lancaster (JA702) worden herdacht.

Na de oorlog, in 1948 is het vliegtuig en de bemanning geborgen en zijn de stoffelijke resten herbegraven op de algemene begraafplaats in Emmeloord. Het zijn de enige vier oorlogsgraven in de Noordoostpolder.

Siegfried Ney

De Wellington van piloot Arthur Jeffries werd geclaimd door de Duitse piloot Oberfeldwebel Siegfried Ney van Nacht Jagd Geschwader 1 van vliegveld Bergen in Noord Holland. Hij kwam later na 12 overwinningen zelf om het leven toen de Hampden van de RAF die hij beschoot ontplofte en de brokstukken hem meenamen in hun val.

OberfeldwebelSiegfriedNey
Oberfeldwebel Siegfried Ney bij de staart van zijn Messerschmitt Bf-110 waarop de kenmerken van 10 luchtoverwinningen zijn geschilderd. Hij zou later tijdens zijn 12e overwinning zelf om het leven komen.

Bronnen:

www.teunispats.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *